Blog: Noorwegen

Maandag 31 juli 2006, 22:15

Hoeraa, ik leef nog. En dat het stil was op deze weblog heeft een minder morbide reden. Tot vorige week was ik immers met het gezin op reis in Noorwegen. En dat daar nu nog geen verslag, heeft natuurlijk te maken dat het vakantie is en dat niemand mij tot werken kan dwingen. En dat is morgen alsweer voorbij (vakantiejob), dus het was mij wel toegestaan om er extra van te profiteren.

Anyway. De Noorwegenreis. We hebben voor een week een huis gehuurd in Aurland. Dit ligt in het midden van West-Noorwegen, het fjorden-gebied. We bevonden ons dan ook in een adembenemend landschap van fjorden, rivieren, watervallen, groene bergen, eeuwige sneew, gletsjers... Om de bergen en fjorden over te steken, bevat het wegennet honderden kilometers tunnel (de Laerdaeltunnel vlak bij ons verblijf is met 24,5 km de langste wegtunnel ter wereld) en tientallen overzetboten (die evengoed genomen worden door taxi's en lijnbussen).

Dit landschap is vooral indrukwekkend om in te wandelen. Er zijn eindloze bergwandelingen mogelijk door de prachtige, kalme natuur. Het diverse landschap is zo indrukwekkend dat je er nooit op uitgekeken raakt.

Onze vakantie was echter niet enkel en wandelvakantie. We bezochten ook toeristische attracties in de ruime omgeving. Zo is er de Flåmsbana, een toeristische bergtreintje, dat je onder andere bij Kjossfossen waterval brengt, waar een op muziek dansende huldra voor een van de weinige toerische uitbuitingen van de natuur zorgt. (Ze moeten iets vinden om juist de Kjossfossen bijzonder te maken tussen de honderden even indrukwekkende watervallen die heel West-Noorwegen bezaaien.) Wie liever op de boot zit dan op de trein, kan een cruiseje doen door het Naeroyfjord - opgenomen als UNESCO Werelderfgoed. Verder zijn er verschillende typische staafkerken in de omgeving. En iets naar het Noorden is er de Jostedalsbreen, de grootste gletsjer in Europa, en het bijhorende Norsk Bremuseum (gletsjermuseum). We maakten ook een daguitstap naar Bergen, de tweede stad van Noorwegen. Vanop de (met kabelbaan beklimbare) berg Ulriken heb je een mooi panorama over de stad.

Gedurende de hele reis hadden we ook schitterend weer. Zonnig, en comfortabel warm, doch niet zo verstikkend heet als het de afgelopen weken in België was. Ideaal weer om te wandelen en van de omgeving te genieten.

Blijft er nog de heen- en terugreis om te beschrijven. We reisden met de auto, waardoor zowel heen- als terug over meerdere dagen verspreid werden. Vanuit België reden we tot het Noorden van Denemarken, waar we ferry gingen nemen, die iets voor middernacht zou vertreken. Die ferry had echter meer dan vijf uur vertraging. Normaal zouden we op de boot comfortabel overnachten, maar nu zaten we de halve nacht gevangen in de auto. Op de koop toe werd het programma van de volgende dag geruïneerd, en de uitstap naar de Preikestolen (een gigantische uitstekende rots) ging niet door.

De terugreis verliep (zonder grote ferry) heel wat vlotter. We maakten twee overnachtigen, in Oslo en Kopenhagen, waar we steeds ook de stad bezochten. In Oslo bezochten we tevens het Kon-Tiki museum (over avonturier-wetenschapper Thor Heyerdahl) en het Vikingskiphuset, en namen we een duik in het Oslofjord. Kopenwagen was iets minder overtuigend, met dank aan het onweer dat onze avondwandeling overgoot.

Maar al bij al toch een prachtige vakantie, waarvan we vooral het ongelofelijke landschap en de prachtige wandelingen onthouden.

Foto's en een uitgebreid verslag zullen nog wel komen van Mats.